5 jaar De kleine lama: De meest memorabele momenten

De kleine lama bestaat 5 jaar! Een heuse mijlpaal die we onder andere vieren met een kijkje achter de schermen. Over hoe we van complete nitwits zijn gegroeid tot wat we nu zijn. Ook al begon ik met de webshop als iets ‘voor erbij’ vanuit idealen, het is heerlijk om je eigen bedrijf te zien groeien en anderen te helpen. Gaandeweg werd ik toch wel wat ambitieuzer dan ik van tevoren had gedacht. 

5 momenten waarop ik dacht what the **** ben ik eigenlijk aan het doen?

Moment 1
Toen 30 juni 2016 de digitale deuren openden van onze zelf in elkaar geknutselde webshop gevuld met zo’n 50 verschillende producten was ik zo trots als een pauw. Ik had al een Facebook pagina aangemaakt, maar daarmee had ik nog amper bereik. Dus eigenlijk kwam er alleen maar sporadisch een bestelling binnen van een bekende die me wilde steunen (super lief!). Zonder overdrijven, dan heb ik het over 3 bestellingen in een maand tijd. Is dat nou alle moeite waard?

Moment 2
Het moment, nog ergens in 2016, dat ik me realiseerde dat er voorlopig nog totaal geen geld te verdienen viel met de webshop. Want met een mini assortiment en mini omzet kun je natuurlijk wel de winst er tussenuit vissen en aan jezelf uitkeren, maar die paar tientjes kun je beter investeren in groei van het assortiment. Dus ging die knop om en ging ik investeren. Aangezien Folker en ik allebei nog in loondienst werkten kon dat ook gewoon. 

Humble Brush bamboe kindertandenborstel

De Humble Brush is het allereerste product dat te koop stond op onze website. Nog steeds een van onze bestsellers! 

Moment 3
We hebben jaren lang de webshop helemaal vanuit huis gedraaid. De kelder stond vol met producten, de zolder raakte steeds voller, er stonden vaak dozen in de gang en toen we een bijkeuken bijbouwden stond die ook binnen no time volgebouwd… Inpakken deden we aan de keukentafel, waardoor die dagelijks helemaal bedekt lag met inpakspul wat vervolgens weer allemaal opgeruimd moest worden om gewoon te kunnen eten. Dit hele gebeuren vond vaak plaats net voor of na het werk om nog snel de pakketjes bij de post te kunnen krijgen voordat de PostNL vrachtwagen vertrok. Tel daarbij op dat ik 2 keer van de zoldertrap ben gevallen terwijl ik een zware doos probeerde beneden te krijgen en ontelbare keren mijn hoofd heb gestoten aan de lage zolderbalken. Ik was er klaar mee. Dus zocht ik in 2019 vol goede moed contact met een paar e-fulfilment bedrijven; die nemen je voorraad en het verzendproces over. Maar dat is me toch een portie duur! Niet te doen. Ik zag het even echt niet meer zitten.

Moment 4
In 2020 tijdens het gesprek met de hypotheekadviseur die naar onze cijfers had gekeken en zich hardop afvroeg wat we eigenlijk aan het doen waren. Hoewel de omzet groeide, kwam er geen winst uit omdat we dat allemaal weer investeerden. We hielden geen waardering van de voorraad bij waardoor die investering niet zichtbaar was. Oeps. Ik kan je zeggen dat het niet makkelijk was om een hypotheek te krijgen.

Moment 5
In 2020 toen ik op basis van de 2019 cijfers flink zonnebrand had ingeslagen en we die amper verkochten omdat mensen bijna niet meer op vakantie gingen dankzij COVID-19.

5 momenten waarop ik heel blij werd/word van mijn webshop

Moment 1
Toen ik in november 2016 samen met Ylva naar het postkantoor in het centrum liep en zij de hele weg zelf wilde lopen met een pakketje in haar handen. Zo onvoorstelbaar schattig! 

Moment 2
Toen Folker in 2019 stopte met zijn baan om veel meer mee te gaan helpen met de webshop. Hij werd er gelukkiger van en het gaf mij een flinke energieboost. Ik zag het weer helemaal zitten om van De kleine lama een daverend succes te maken.

Moment 3
Het moment in de lente van 2020 waarop onze nieuwe huisstijl helemaal af was en live op onze webshop stond. Ik ben nog elke dag blij met hoe alles eruit ziet.

Ylva met een pakje richting het postkantoor ❤ 

Moment 4
Toen we eind 2020 verhuisden naar een woning met een kantoorgebouw erbij. Vier kamers om helemaal vol te zetten met webshopspul en efficiënt in te richten. We gingen ook meteen over op een nogal professioneel scansysteem om het orderpikken sneller te maken en het hele inpakproces proces werd plots 3x zo snel. Dus terwijl we eerder dachten aan de max te zitten van wat we met z’n tweeën aankonden, hadden we opeens weer tijd over. 

Moment 5
Toen 2020 werd afgesloten met zwarte cijfers. Na jaren bikkelen voor het eerst echte winst!

Dankjewel!

Met elke bestelling gaat er een mooi duurzaam en gifvrij pakketje onderweg naar een gezin en wordt er een boom geplant in een ontwikkelingsgebied. Ik begon in 2016 met de missie om een steentje bij te dragen aan een betere wereld voor onze kinderen en dat doen we nu ook echt. Ik hoef alleen maar even onze reviews te lezen of door de lieve mailtjes/berichtjes te scrollen die ik binnenkrijg om dat te beseffen.

Het plan is om nu rustig door te groeien, maar vooral ook niet te vergeten om onszelf een salaris uit te betalen. Dat is toch ook wel fijn 😉

Folker: Bedankt dat je dit avontuur vanaf het begin met me mee hebt gedragen. Zonder jou had ik dit niet gekund. 

Pap en mam: Bedankt voor de steun en de ondernemers-genen. Ik heb me nooit geremd gevoeld in het volgen van deze droom. 

Lieve klanten en volgers: Zonder jullie was dit niet mogelijk. Bedankt voor het vertrouwen en de leuke bestellingen! Samen maken we de wereld weer een beetje mooier.

Liefs, Rachelle

De waardering van www.dekleinelama.nl bij Webwinkel Keurmerk Klantbeoordelingen is 9.8/10 gebaseerd op 3098 reviews.