B Corp
Het woord B Corp staat voor ‘Benefit Corporation’. Met deze certificering weet je dat een bedrijf en ondernemer niet alleen waarde hecht aan geld verdienen. Maar dat de waarde voor mens en milieu net zo belangrijk zijn.
B Corporation is een keurmerk dat sinds 2006 wordt uitgegeven door de Amerikaanse non-profitorganisatie B Lab. Deze beoordeelt niet alleen het product, maar juist de gehele bedrijfsvoering. Sinds 2015 kunnen ook Europese bedrijven zich laten certificeren. Wil een organisatie in aanmerking komen voor een B Corp-certificaat? Dan moet het laten zien dat het naast winst ook mens, milieu en maatschappij als belangrijk uitgangspunt heeft. Er wordt dus beoordeeld op vijf kernpunten: duurzaamheid, arbeidsrechten, transparantie, klanten en de (lokale) gemeenschap.
Wanneer krijg je het keurmerk?
Je krijgt het keurmerk alleen wanneer je in elk onderdeel van de bedrijfsvoering goed scoort op vijf kernpunten: duurzaamheid, arbeidsrechten, transparantie, klanten en de (lokale) gemeenschap. Hiermee verschilt het label van andere keurmerken, die vaak op een specifiek deel van het productieproces zijn gericht. B Corp is dus heel compleet en all around.
De goedkeuringsprocedure staat bekend als pittig. Het assessment kost geld en vooral tijd. De selectie kan soms maanden in beslag nemen. Maar daar staat een hoop tegenover: zo staan B Corps bekend als aantrekkelijke werkgevers en helpt het keurmerk ze bij het vinden van bijvoorbeeld passende investeerders. En als koper heb je ook echt een garantie dat op al die 5 punten de bedrijfsvoering eerlijk en duurzaam is!
Ook maken deze bedrijven onderdeel uit van een wereldwijde beweging. Maar nog belangrijker: ze dragen wezenlijk bij aan een betere wereld. Het certificaat wordt alleen toegekend aan organisaties die meer dan 80 punten hebben behaald in de zogenoemde B Corp Impact Assessment.
Dit keurmerk is dus heel streng in het toekennen van certificaten. Het geeft echt een garantie dat er gekeken wordt naar mens en natuur.